اخذ رتبه مشاور

اخذ رتبه مشاور معیار مهمیت که با آن میتوانیم سطح کیفی و کمی خدمات و فعالیت های یک شرکت مشاور را ارزیابی کنیم. فرآیند رتبه بندی موجب ایجاد رقابتی سازنده بین شرکتها شده و زمینه پیشرفت و شکوفایی شرکت ها و حتی زیرساخت های کشور را فراهم می سازد. بنابراین، هر شرکتی برای جذب و عقد قرارداد با سرمایه گذاری های دولتی و خصوصی، ملزم است که شرایط و امکانات لازم را برای کسب رتبه فراهم آورد، زیرا سرمایه گذاران با توجه به رتبه های شرکت ها سفارشات خود را به آنها واگذار می کنند.

آنچه در بحث رتبه بندی در شرکت ها اهمیت فراوان دارد این است که باید هر شرکت بعد از ثبت، اقدام به رتبه بندی نماید تا شرایط و توانایی های خود را نشان دهد.

 

نکات مهم در رتبه مشاور

رتبه بندی مشاور هدف مهمی برای تعیین برتری یک شرکت نسبت به شرکت های دیگر می باشد. این رتبه بندی براساس تواناییهای یک شرکت از جنبه های مختلف می باشد.کسب رتبه های بالا سبب حضور مؤثر و موفق یک شرکت می شود تا بتواند توانایی های مالی، حرفه ای و تخصصی خود را به نمایش گذاشته و از این طریق بتواند نظر سرمایه گذاران و مجریان طرح های بزرگ را به خود جلب کرده و در عرصه رقابت باقی بماند.

بنابراین رتبه بندی، عرصه رقابتی و پیشتازی شرکت ها و مقدمه ای بر شروع و حضور قدرتمندانه آنها می باشد. مدیران شرکت ها باید بلافاصله بعد از ثبت شرکت، برای دستیابی و کسب رتبه، فرآیند اداری رتبه بندی را دنبال کنند.

اساس و پایه اصلی یک رتبه بندی، قدرت مالی، فنی، سطح کیفی و کمی پروژه های اجرا شده، میزان رضایت مشتری یا کارفرمای مربوطه و غیره می باشد. این معیارها، موجب ایجاد فرصت هایی طلایی برای اثبات توانایی و قدرت یک شرکت می باشند.در این قسمت اول ویژگی های شرکتهای مشاور، و سپس انواع رتبه بندی شرکت های مشاور بیان می شود. در ادامه، شرایط اخذ رتبه مشاوران و مدارک مورد نیاز برای رتبه بندی شرکتهای مشاور مورد بررسی قرار می گیرد.

 

رتبه مشاور

به منظور سنجش میزان اعتبار شرکت ها از نقطه نظرات مختلف مانند توان پولی اعتباری، سوابق کاری و توان فنی و مهندسی و دانش شرکت ها، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی نهاد ریاست جمهوری کشور اقدام به تعیین آیین نامه هایی جهت رتبه بندی شرکت ها نموده است.

در واقع رتبه و یا گرید برای شرکت ها معیار توانمندی های آن ها در فیلد و زمینه کاری مرتبط است و از این رو کارفرمایان جهت کسب اطمینان از توان فنی مهندسی و مالی شرکت ها به رتبه و گرید آن شرکت توجه خاصی دارند به طوری که نهادهای دولتی در هنگام برگزاری مناقصات از ارزیابی شرکت های فاقد گواهی های رتبه بندی اجتناب می کنند و جهت ورود به مناقصات دولتی داشتن گواهی رتبه بندی یک ضرورت به حساب می آید.

 

نحوه رتبه بندی مشاور

رتبه بندی شرکت ها بر اساس یک سری آیین و مقررات انجام می پذیرد و برای شرکت های مشاوره ای با توجه به عواملی مانند نفرات و سوابق نیروی کاری اصلی شرکت بر اساس سنجش لیست های بیمه و لیست های حقوقی شرکت، سوابق تحصیلی هیات مدیره و مدیران اصلی بر اساس مدارک تحصیلی ارائه شده، میزان اعتبار مالی شرکت از طریق سنجش اظهارنامه های مالیاتی، حساب های سود و زیان و مبلغ پروژه های انجام شده قبلی و هم چنین امکانات فنی و نرم افزاری شرکت از قبیل امکانات کارگاه ها و توان مهندسی شرکت بررسی می شود.

 

تعریف و تعیین رتبه مشاوره

رتبه، به معنی درجه بندی، تعیین سطح یا جایگاه می باشد؛ اگر رتبه مربوط به شرکت های مشاوره باشد، باز هم به همین معنا خواهد بود؛ و طبیعتاً رتبه مشاوره، درجه بندی مشاوره، تعیین سطح و جایگاه مشاوره است. مدرکی که بر اساس آئین نامه ها و مقررات مندرج در آنها، به منظور تعیین شایستگی و صلاحیت مشاوره،

برای ارائه خدمات و روند فعالیت شرکت صادر می شود، رتبه مشاوره گویند. در بیان عامیانه تر، رتبه نوعی معیار برای مقایسه کردن توانایی مالی، فنی و اجرایی یک شرکت نسبت به سایر شرکت ها می باشد. انتخاب معیارها یا اولویت هایی که می توانند تعیین کننده نوع رتبه مشاوره باشد، نقش کلیدی را در ادامه حیات شرکت مشاوره بازی خواهد کرد.

به طور کلی رتبه بندی شرکت ها در ۵ دسته طبقه بندی می شوند؛ این ۵ دسته شامل: رتبه بندی شرکت های مشاور،اخذ رتبه پیمانکار رتبه بندی شرکت های انبوه سازان، رتبه بندی شرکت های انفورماتیک و رتبه بندی شرکت های طرح و ساخت (EPC).

تعیینرتبه مشااور در سه سطح یا سه درجه تعیین می گردد؛ رتبه ۱، رتبه ۲ و رتبه ۳٫ منظور از رتبه ۳، پایین ترین رتبه یا پایین ترین سطح یک شرکت است، رتبه ۲، رتبه میانی و رتبه ۱ در جایگاه بالاترین رتبه مشاور قرار دارد. مسلماً شرکت های مشاور برای ارتقاء و گستردگی فعالیت شرکت، نیازمند اخذ رتبه و کسب رتبه بالاتر می باشند.

 

نوع رتبه مشاوره، دقیقاً براساس فعالیت شرکت تعیین می شود، یعنی بر اساس مواردی نظیر:

 

  • سوابق کاری ۱۵ سال اخیر شرکت در امور اجرایی، نظارتی، فنی، پشتیبانی و غیره.
  • میزان مهارت فنی و اجرایی شرکت.
  • تعداد نیروی مهندس و افراد امتیاز آور.
  • داشتن ساختار مدیریتی مناسب، امتیاز آور می باشد.
  • داشتن امکانات پشتیبانی، امتیاز اور می باشد.
  • میزان مبالغ قراردادهای گذشته شرکت به ازای هر ۱۰ میلیون ریال، یک امتیاز در نظر گرفته خواهد شد.
  • تعیین رتبه مشاور
  • شرایط اخذ رتبه مشاور
  • رتبه مشاور و مزایای آن
  • مدارک اخذ رتبه مشاور

 

زمینه های فعالیت با امکان اخذ رتبه در شرکت های مشاوره ای

 

شرکت های مشاوره ای فعال در زمینه های زیر می توانند جهت اخذ رتبه و گرید در زیر شاخه های مختلف اقدام نمایند:

 

  • فعالیت در زمینه مطالعه و پژوهش و امکان سنجی ظرح های شناسایی و توجیه شرایط فنی اقتصادی و اجتماعی طرح ها
  • طراحی های پایه و اجرایی
  • امور نظارت بر طرح و اجرای پروژه های
  • آموزش منابع انسانی
  • ارزیابی طرح ها و نظارت بر پروژه ها و کنترل کیفیت

 

اخذ رتبه بندی مشاور در ۱۵ دسته کلی انجام می شود

 

  1. مطالعات کاربری، توسعه ای و بنیادین.
  2. مطالعات در زمینه مهندسی و کنترل.
  3. مطالعات مربوط به امکان سنجی های اجرایی مانند، توان علمی، مالی، اجتماعی، زیست محیطی و… .
  4. خدمات طرح و مدیریت طرح.
  5. مطالعات موضوعی جامع.
  6. مهندسی نظارتی بر طراحی، اجرا، نصب و بهره برداری.
  7. تنظیم و ارائه استانداردها، ضوابط و شرایط فنی و اجرایی.
  8. برنامه ریزی.
  9. مدیریت پروژه.
  10. خدمات مهندسی ارزش.
  11. طراحی مفهومی و پایه ای.
  12. طراحی و پیاده سازی طرح های کیفی و کمی.
  13. ارزشیابی و پشتیبانی طرح ها.
  14. مطالعات آماری و خدمات مرتبط به آن.

 

خدمات رتبه مشاور
  • خدمات مشاوران در سه رشته قابل ارائه است: خدمات مشاوره ای در زمینه های مدیریتی، اقتصادی، و فنی مهندسی
  • خدمات مدیریتی در زمینه ی مدیریت کل پروژه، مدیریت طرح برنامه ریزی پروژه ، کنترل کیفی و … است.
  • خدمات اقتصادی در زمینه مطالعات آماری ارزیابی طرح ها مطالعاتی مربوط به سود و زیان کلی پروژه نه تنها از نظر مالی بلکه با در نظر گرفتن تمام جوانب و آثار اجرای پروژه روی اجتماع ، محیط زیست و …
  • خدمات فنی مهندسی نیز مربوط به خدمات و کنترل فنی مهندسی و تنظیم ضوابط بین طرفین ، نظارت و… می باشد.
  • که هرکدام از این خدمات میتوانند از توضیحات بالا گسترده تر باشند.

 

شرایط اخذ رتبه مشاور

هر یک از شرکت های مشاور، برای آگاهی از اوضاع کاری، اقتصادی و چشم انداز های آتی، عقد قرار دادهای پرسود، گرفتن مزایده ها و مناقصات دولتی و ادامه روند فعالیت شرکت خود، لازم است تا به اخذ رتبه مشاور اقدام نمایند؛ لذا داشتن شرایط اخذ رتبه مشاور برای هر شرکتی ضروری می باشد؛ از جمله این شرایط می توان موارد زیر را برشمرد:

 

  • حتماً ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها به صورت قانونی و رسمی انجام شده باشد.
  • تهیه کلیه مدارک تحصیلی مهندسین شرکت مشاور که مرتبط و معتبر باشند.
  • تهیه مدارک و گواهی کسب و کار یا همان مجوز کسب.
  • ارائه سوابق بیمه ای افراد امتیاز آور که دارای بیش از ۴ سال بیمه باشند.
  • ارائه گواهی تأییدیه غیر دولتی بودن فعالیت مدیران شرکت مشاور.
  • تهیه گواهی عدم ممنوعیت کاری و عدم سوابق کیفری پرسنل.
  • داشتن توان اقتصادی و مشخص کردن میزان سرمایه اولیه شرکت.
  • داشتن توان تجهیزاتی و تأسیساتی شرکت.
  • داشتن توان فنی و علمی شرکت.
  • ارائه سوابق اجرایی در پروژه های قبلی.
  • تعداد و میزان تخصص نیروهای فنی و مهندسی امتیاز آور در شرکت های مشاور.

 

مزایای اخذ رتبه مشاور

قطعا اخذ رتبه ی مشاور نشانه ی توانایی و صلاحیت یک شرکت در انجام حرفه ای پروژه هاست و هر چقدر رتبه ی مشاور بالاتر باشد نشان دهنده ی قابل اطمینان بودن و مهارت وی در امر مشاوره است. اما وجهه ی عمومی تنها دستاورد اخذ رتبه ی مشاور نیست بلکه اگر شرکتی رتبه اخذ کرده باشد میتواند با نهادها و سازمان های دولتی قرار داد ببندد .

همچنین اگر خواهان انجام مناقصاتی با دولت باشید باید به اخذ رتبه نائل آمده باشید. و ذکر این نکته حائز اهمیت است که رتبه شرکت باعث میشود در رقابت با شرکتهای دیگر سرمایه گذاران شرکت دارای رتبه ی بهتر را انتخاب کنند و اطمینان بیشتری به آن داشته باشند و درنهایت میتواند سود بیشتری را نصیب خود کند.

 

اقدامات لازم جهت اخذ رتبه مشاور

روند اخذ رتبه را می توانید به صورت آنلاین توسط سامانه ساجات انجام دهید و با ایجاد ناحیه کاربری، تکمیل اطلاعات درخواستی و بارگزاری مدارک و مستندات درخواستی نسبت به اخذ رتبه اقدام فرمایید. در برخی موارد و بنا به تشخیص کارشناسان امر ممکن است نیاز به ارسال فایل فیزیکی مدارک از طریق پست و یا بازدید حضوری کارشناسان از محل شرکت جهت ارزیابی توان فنی شرکت نیز لازم باشد.

 

مدارک مورد نیاز اخذ رتبه مشاور

اطلاعاتی که برای ارائه نیاز دارید دو دسته هستند یکی اطلاعات مربوط به مشخصات شرکت و دیگری اطلاعات هیئت مدیره و کارکنان و اعضای شرکت است.

منظور از اطلاعات مربوط به شرکت مواردی چون اظهارنامه ، شرکت نامه ، روزنامه ها ، اساس نامه ، دوره ها، گواهی ها، مقاله ها، کتاب های تخصصی، تجهیزات رایانه ای و این دست اطلاعات جامع و کلی میباشد.

و منظور از اطلاعات اعضای شرکت مواردی چون کپی از صفحات شناسنامه و کارت ملی و همینطور وضعیت خدمت، عکس پرسنلی، کپی برابر اصل مدارک تحصیلی ، گواهی تامین اجتماعی ، قرارداد عقد شده بین فرد و شرکت ، گواهی کار و فعالیت در شرکت و همچنین گواهی کارهایی که سابقا در شرکت انجام داده است و …

پرسنل بازنشسته ی شرکت نیز باید حکم کار و اشتغال در شرکت و حکم بازنشستگی خود را به علاوه ی گواهی همکاری جدید خود در شرکت را ارائه دهد.

 

جزئیات بیشتر درمورد مدارک رتبه مشاور و نحوه ارائه ی آن
  1. اصل مدرک گواهی رتبه بندی در صورتی که درخواست ارتقا رتبه دارید
  2. ارائه مدارک مربوط به آخرین صورت جلسه برگزار شده توسط سهامداران شرکت
  3. ارائه مدارک هویتی اعضای هیات مدیره، مدیران اصلی و کارکنان فنی شرکت شامل: کپی شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت و مدرک تحصیلی برابر با اصل شده
  4. ارائه مدارک ثبتی شرکت شامل: روزنامه آگهی تاسیس شرکت، اساسنامه شرکت، روزنامه آخرین ثبت تغییرات شرکت، روزنامه نشان دهنده محل فعالیت کنونی شرکت، شرکت نامه ها و غیره
  5. ارائه برگ تعهدنامه محضری بیانگر منع استفاده از نیروی شاغل دولتی در اعضای اصلی و هیات مدیره شرکت.
  6. مدارک نشان دهنده سابقه کار کارکنان اصلی شرکت از قبیل: لیست بیمه های رد شده و لیست فیش های حقوقی پرداختی
  7. ارائه مدارک و مستندات مالی شرکت شامل: اظهارنامه های مالیاتی تایید شده توسط سرممیزها همراه با صفخات مربوط به حساب های سود و زیان، ترازنامه و هم چنین ارائه برگ های پرداختی مالیات های قطع عملکرد و علی الحساب.
  8. ارائه مدارک مربوط به سابقه شرکت شامل: کپی قراردادهای منعقده قبلی با صفحات مربوط به موضوع قرارداد، تاریخ شروع و پایان قرارداد و مبلغ قرارداد. ارائه تاییدیه ها و گواهی های حسن رضایت و حسن انجام کار توسط کارفرمایان قبلی.
  9. آدرس و شماره تماس افراد اصلی شرکت شامل: اعضای امتیاز آور، سهام داران و اعضای هیات مدیره و مدیرعامل.